Stress

Stress skal vi ikke spøge med så; Hvordan har du det lige nu? Har du overskud til dig selv og til andre? Føler du dig frisk, udhvilet og fyldt med energi? Er der plads til uforudsete begivenheder i dit liv? Kan du klare en ekstra arbejdsopgave, uden du går i panik over presset? Hvis ikke, er det måske tid for dig at stoppe op og se på dit liv og din hverdag.

Har der sneget sig stress ind i din hverdag og er den blevet en fast bestanddel af dig? For det er detder sker – stress kommer snigende og pludselig har den overtaget dit liv. Og er det først sket, kan det være svært – ved egen hjælp alene – at komme af med stress igen og videre i dit liv.

Stress kan føre til sygdom

Stress er pr. definition ikke en sygdom. Det er en tilstand og en naturlig del af vores kropslige og psykologiske forsvar mod påvirkninger udefra (og nu også inde fra os selv).

En ikke håndteret længerevarende overbelastningstilstand kan føre til egentlig sygdom. Det kan være:

  • Angst
  • Depression
  • Sukkersyge
  • Hjerte-kar sygdomme, f.eks. blodpropper, dårligt kredsløb og åreforkalkninger.

Ændret adfærd

Har du gået rundt i en stress-tilstand igennem længere tid, oplever din omverden at du måske har ændret personlighed sindstilstand og adfærd. Du bliver måske mere sur, gnaven og negativ. Tonen i din kommunikation kan blive hård og bidende. Negativ omgangstone påvirker direkte dine omgivelser.Kort sagt: Du er ikke dig selv længere.

Dine omgivelser

Faktisk opdager dine omgivelser og pårørende ofte hurtigere, at du er stresset. Altså tidligere end du selv erkender det. Det er ofte svært at erkende, hvis du som stresset bliver konfronteret af omgivelserne omkring din tilstand.

Det er muligt at få hjælp

Mange stressede tror og føler at det at komme igennem deres stress er en opgave de selv er nødt til at klare. Det er svært at bede om hjælp.

Faktisk er der rigtig meget af arbejdet du som stresset, selv skal gøre. Altså arbejdet omkring dig selv. Men det er godt at få støtte og hjælp af dine omgivelser og mange gange også af en professionel. Derved bliver håndteringen ikke en uoverskuelig størrelse, som bare betyder mere arbejde i en stresset hverdag.

Der er flere måder at få professionel hjælp til afstressning. Det kan f.eks være et stressbehandlingsforløb.