Afspændingsøvelser

Flere kvinder ligger på gulvet
Guidet afspænding er et eksempel på afspændingsøvelser

En del af psykomotorisk afspænding og terapi er afspændingsøvelser. Øvelserne kan bruges til at afspænde kroppen men også psyken. Øvelserne har flere formål, det kan f.eks. være at:

  • Skabe større kropsbevidsthed hos dig
  • Indarbejde nye bevægemønstre hos dig
  • Afspænde specifikke områder i kroppen
  • Styrke dig fysisk og psykisk
  • Hjælpe dig til et bedre mentalt overskud
  • Mere tilstedeværelse i nuet
  • Mindre stress og færre stress-reaktioner
  • Bedre holdningskoordination

Afspændingsøvelser er meget forskellige

Tegnet menneske som strækker sig
Stræk og åndedrætsøvelser er en del af øvelserne

At arbejde med afspændingsøvelser kan ske på flere forskellige måder. At fordybe sig i en øvelse, mærke hvad der sker i kroppen og i psyken, i et langsomt tempo, giver plads til at bevidstheden omkring et specifikt område kan udvides og evt. ændres, hvis der er behov for det.  Alt efter hvad du kommer med af problemstillinger kan afspændingsøvelser have forskellige udtryksformer. Det kan være:

  • Klassiske kropslige afspændingsøvelser
  • Strækøvelser
  • Guidet afspænding (koncentration i hvile)
  • Åndedrætsøvelser
  • Mindfulness-øvelser
  • Visualiseringsøvelser

Afspændingsøvelser kan bruges enten alene, som en del af din daglige træning og i kombination med afspændingsbehandling eller stress-behandling.

Hvad nu, hvis jeg ønsker at arbejde med øvelser?

Ønsker du at arbejde med afspændingsøvelser har du mulighed for at booke privat-lektioner hos mig. Ved privat-lektioner starter vi med en samtale, hvor dit behov og dine ønsker klarlægges. Herefter gennemgås de øvelser som er relevant for dig. Du bliver instrueret og guidet så du kan udføre øvelserne bedst muligt når du kommer hjem. Og således at du får mest muligt udbytte af lektionerne og øvelserne.