Åndedræt

Det første du gør, når du bliver født og det sidste du gør inden du dør, er at trække vejret. Dit åndedræt er din mest trofaste følgesvend gennem hele dit liv. Derfor er det også vigtigt at du  er gode venner med dit åndedræt. Er opmærksom på, hvordan dit åndedræt har det. For, dit åndedræt er ikke bare ét åndedræt. Det er DIT åndedræt og det fortæller rigtig meget om, hvordan du har det i kroppen og i din psyke.

Et åndedræt som ikke fungerer optimalt kan typisk virke overfladisk og hurtigt. Du kan hurtigt komme til at føle dig stakåndet og måske opleve følelsen af lettere åndenød.

Hvad kan påvirke dit åndedræt?

Ung kvinde, ude at løbe
Motion er godt for dit åndedræt. Fysisk aktivitet og god kondition hjælper dig til bedre iltning i kroppen.

Der kan være mange forskellige årsager til at dit åndedræt måske ikke fungerer optimalt. Det er vigtigt at du via din læge har fået afklaret at det ikke drejer sig om en sygdom, som kræver lægelig/medicinsk behandling. Når det er afklaret, at det ikke drejer sig om sygdom, så er der mange forskellige faktorer og tilstande som kan påvirke dit åndedræt negativt. Det kan være små ting som du ikke tænker over i din hverdag. Men det kan også være store og livs-forandrende ting. For eksempel kan der nævnes:

  • stress
  • for stramt tøj
  • tanker og følelser
  • overvægt
  • dårlig nattesøvn og søvnbesvær
  • dårlig kropsholdning
  • spændte muskler og stive led
  • smerter
  • manglende fysisk aktivitet og kondition

Et forbedret åndedræt

Ved at arbejde med og træne din åndedrætsmuskel, og dermed dit åndedræt generelt, kan du opnå mange forskellige forbedringer og fordele i din krop og i dit liv. Det kan være fordele som:

  • en sundere ryg
  • bedre nattesøvn
  • bedre forbrænding
  • bedre energi fra din ilt-tilførsel
  • mindre stress-reaktioner
  • mere nærvær og tilstedeværelse i nuet
  • bedre kropsholdning.

Der er flere måder at arbejde med dit åndedræt på.

Kvinde sidder på sten ved vandet og mediterer
Der er flere veje til at træne åndedrættet. Fokus og fordybelse er en af dem.

Gennem afspændingsbehandling, afspændingsøvelser og åndedrætsøvelser kan du træne din åndedrætsmuskel og dermed arbejde med at forbedre dit åndedræt. Der arbejdes fokuseret på dit åndedræt, med de ændringer og forbedringer du oplever (både fysiske og psykiske ændringer)  inddrages efterhånden i træningen/behandlingen, så de bliver en integreret del af din hverdag.

Har du brug for yderligere oplysninger eller afklaring om afspænding kan være den rigtige metode for dig, til at arbejde med dit åndedræt, er du velkommen til at kontakt mig.